10 000 steg per dag

Ursprunget i att gå 10 000 steg om dagen sägs vara ett marknadsföringsknep från ett japanskt företag i samband med Olympiska spelen i Tokyo 1964. Det har sedan dess etablerat sig till att bli det vanligaste aktivitetsmålet i världen. 10 00 steg är ett konkret mål som är lätt att förhålla sig till, och säger mycket om hur aktiv du är i vardagen.

I Sverige och i många andra länder är den officiella uppmaningen 150 minuter fysisk aktivitet i veckan. En lite snabbare promenad i drygt 20 minuter per dag är tillräckligt för att nå rekommenderat aktivitetsmål. Att mäta aktivitet i steg är alltså inte en officiell rekommendation i Sverige, men det betyder inte att de två målen nödvändigtvis är i konflikt med varandra.

En genomsnittlig kontorsarbetare går ca.4 000-5 000 steg per dag. Genom att gå en promenad i normal takt går du ca 6 000 steg per timme. För att komma upp i önskat stegmål krävs det i detta tillfälle med andra ord en timmes aktivitet utöver vardagsaktiviteten per dag. Mer än väl för att nå rekommendationerna.

10 000 steg per dag berättar en hel del om din aktivitetsnivå, men inte nödvändigtvis om intensiteten i det du gör. Det gör dig mer medveten om hur aktiv du är idag, och är ett konkret mål att sträva efter. Det är emellanåt många individuella skillnader, och flera saker man ska ta hänsyn till. Vissa yrken kan ge många steg i loppet av en arbetsdag, men även om man har mer än 10 000 steg på stegräknaren kan det behövas någon form av pulshöjande aktivitet efter arbetstid för att få hälsovinsterna man önskar. I motsatt fall kan en stillasittande kontorsarbetare gärna träna 150 minuter i veckan, och med små pauser i stillasittandet också nå 10 000 steg genom att göra vardagsaktiviteter. Fördelen med en stegräknare är att den fångar upp all aktivitet, och du blir belönad med extra steg varje gång du reser dig upp från stolen, går till butiken eller rör på dig medan du pratar i telefon. Den premierar aktiva val, utan att du behöver ta tiden eller mäta pulsen på dina promenader. Resultatet av aktiviteterna du gör som överstiger 10 000 steg om dagen vill därför ge en positiv hälsovinst för de flesta av oss. Är du väldigt inaktiv idag och tycker 10 000 steg verkar oöverkomligt? Då kan du trösta dig med att du kommer få en hälsovinst bara genom att göra mer imorgon, än vad du gjort idag. Börja med att sätta ett mål om att gå 1 000 steg mer om dagen, så kan du öka detta gradvis.
Hur långt 10 000 steg är beror på steglängden. En lång person har normalt sett en längre steglängd än en kort person, och det är också grunden till att stegräknaren kan visa olika resultat om man jämför med sin promenadkompis - även när man gått samma sträcka. På Tappa har vi som regel en steglängd på 0,7 meter per steg. Det motsvarar ca 7 kilometer under en dag och är en genomsnittlig steglängd. Ditt tempo kan också påverka, och speciellt om du joggar din vanliga runda. Du kan då uppleva att du får färre steg än om du går, även fast det är samma distans.
För att komma upp i 10 000 steg är det flesta av oss tvungna att utnyttja alla möjligheter till extra rörelse. Ett bra sätt att starta på är att börja gå till dina dagliga göromål, och till exempel sätta en mental ”Ur fuktion”-skylt på hissen. Att gå i trappor ger en positiv förbättring på hälsan även fast du inte blir belönad med särskilt många fler steg. Du får upp pulsen och förbränner upp till fyra gånger så mycket kalorier som vid vanlig gång.
På Tappa menar vi att all aktivitet är bra aktivitet. Vi belönar därför allt man gör, även sådant som inte stegräknaren kan räkna. I de allra flesta av våra kampanjer finns en aktivitetstabell där man manuellt kan fylla i aktiviteter man utfört, hur länge, sant intensiteten på aktiviteten. Tabellens uträkningar baseras på MET-skalan som enkelt förklarat beräknar energiförbrukning per minut, och på så vis räknar om aktiviteten till steg. Har du till exempel cyklat i 20 minuter kan du lägga in detta och belönas med 3 900 steg. Har du till exempel cyklat i 20 minuter kan du lägga in detta och belönas med 3 900 steg.
På Tappa kan ni välja mellan olika mål som varierar i både innehåll och längd. Ni kan i de flesta koncept också själv välja vilket mål ni vill sätta, även om standard är 10 000 steg om dagen. Att peppa varandra är viktigt för de flesta av oss, och funktionerna på tappa.se är speciellt utvecklat för att kunna motivera varandra till mer aktivitet. Försök därför att få med dig arbetsplatsen, kompisgänget eller familjen om du vill komma igång med mer aktivitet i vardagen!

Stegräknare

Det finns idag en djungel av aktivitetsmätare som fångar upp dina steg - några mer tekniska än andra. Självklart finns det fördelar och nackdelar med de flesta av dem. De mest tekniska mäter både puls och inaktivitet och har fördelen att du kan se skillnad i intensitet. Nackdelen är att de oftast sitter på armen och därför ger väsentligt mer steg än de som sitter vid höften eller vid bröstet. För att en aktivitetsmätare som använder sig av en accelerometer ska visa korrekta siffror, bör den fästas vid en del av kroppen som klarar att känna av riktiga steg. Sitter den på armen eller på skon kommer du få utslag varje gång du rör på denna kroppsdel. Men du har ju på så sätt inte alltid gått för den sakens skull.

Stegräknare i mobilen?

Fler och fler använder sig av stegräknare som är inbyggda i mobiltelefonen. De flesta appar räknar ganska exakt, och för många är det en fördel att inte behöva tänka på att ta på sig stegräknaren, eller andra aktivitetsmätare. Vissa har dock telefonen liggande på skrivbordet eller i väskan stora delar av dagen, och får då inte tillgodoräknat all aktivitet. Det viktigaste med stegräknaren är att den passar för dig, och mycket kommer säkert hända under de närmaste åren. Vår erfarenhet är att det inte alltid är de dyraste stegräknarna som är bäst på att räkna steg. De på telefonen är vanligtvis gratis och väldigt exakta när det kommer till själva räkningen. Men det hjälper ju inte särskilt mycket om du inte har telefonen i fickan. Ett armband kan vara snyggt, och ha många smarta funktioner – men dessa är ofta dyra, och belönar dig i regel extra i förhållande till hur aktiv du varit i rena steg. På Tappa har vi fortsatt med våra manuella stegräknare med endast stegräknarfunktion och utan tekniskt krångel. Detta är viktigt att tänka på för dig som ska sätta igång med en kampanj på arbetsplatsen, då många kanske inte har det tekniska intresset eller kompetensen som du eller någon annan har. Utöver den manuella stegräknaren så har vi även en egen app med inbyggd stegräknare, och vi arbetar kontinuerligt ned att integrera olika aktivitetsmätare i våra koncept.

Starta en kampanj idag!

10 000 steg!