TappaBlogg

10 tips på effektiv smygmotion - del 1!

Det är inte bra för hälsan att sitta still, detta har visats i många forskningsstudier och det är väl egentligen ganska självklart då människokroppen är konstruerad för ett liv i rörelse. Det räcker inte att träna några gånger i veckan, man bör helst vara fysiskt aktiv varje dag. Här får du tips på hur du kan smyga in fysisk aktivitet i vardagen.

När forskare och hälsoexperter talar om att ha en aktiv livsstil inkluderar det BÅDE planerad fysisk aktivitet OCH annan daglig fysisk aktivitet. Många tror att de inte behöver vara ”aktiva” eftersom de ”tränar”. Men så är det inte!

Även om du är på gymmet 6 dagar i veckan en timme åt gången finns det fortfarande många timmar per vecka som du inte rör på dig. Har du dessutom skrivbordsarbete tillbringar du runt 40 timmar av dem sittande. Lägg sedan till tiden för bilkörning (sittande), TV-tittande (sittande), datoranvändning (sittande) och andra passiva aktiviteter…

10 tips på effektiv smygmotion
  1. Använd stegräknare så håller du koll på hur mycket du rör dig. Se till att gå minst 10 000 steg om dagen. Du kommer att hitta nya sätt att öka dina steg varje dag. Parkera längre ifrån jobbet, affären mm. Ta trapporna istället för hiss eller rulltrappa. Ta den långa vägen i stället för den korta när du går någonstans…
  2. Undvik alla tidsbesparande maskiner som fjärrkontroll, diskmaskin, tvättmaskin, matberedare. Testa att vara utan dem en gång i veckan och du får en massa gratismotion. Tänk vad mycket jobb man gjorde manuellt förr i tiden, och vi som tycker att vi har ont om tid nuförtiden! Nyttigt och tänkvärt!
  3. Gör morgongymnastik. Ägna 5-10 minuter åt att göra armhävningar, sit-ups, upphopp, knäböj mm innan du hoppar in i duschen. Funkar naturligtvis lika bra när som helst på dygnet. Se till att göra det till en vana så gör du det av bara farten!
  4. Bär mer – använd korg i stället för kundvagn om du inte storhandlar förstås.
  5. Planera in en aktiv semester, sightseeing till fots, klättra i berg, windsurfa, paddla kanot, cykla, dyk, simma… Många researrangörer har även rena tränings- och hälsoresor.
  6. Ta en kvällspromenad med familjen varje kväll. Låt det bli kvalitetstid då ni hinner prata med varandra och stärka banden mellan er.
  7. Gör det själv. Är du händigt lagd, måla, renovera, trädgårdsarbeta själv. Du spar pengar och får fysisk aktivitet på köpet. Dessutom tillfredsställelsen i att man ”kan själv”!
  8. Var lite barnslig. Även vuxna kan leka! Det kan vara sport, dans eller andra roliga aktiviteter. Ensam eller i grupp eller med ett lag. Har du barn – lek med dem. Kurragömma, kull, spela fotboll. Ni har kul tillsammans samtidigt som du tränar konditionen.
  9. Cykla. 40 % av alla bilresor är under 1 mil. Använd cykeln för ärenden och transport då det är möjligt.
  10. Träna på jobbet. Har du stillasittande jobb se till att ta pauser då du reser dig upp, tar en promenad, stretchar eller liknande. Jobba stående om det är möjligt under hela eller delar av dagen. Många företag erbjuder friskvård till sina anställda, i form av friskvårdsbidrag och/eller möjlighet att träna på arbetstid. Kolla upp vad som gäller på din arbetsplats!