TappaBlogg

Nytt år - 10 tips för att komma igång

Att komma igång med träningen och leva lite sundare hör till de allra vanligaste nyårslöftena. Så har du bestämt dig är du inte ensam! Här får du tips för att komma igång med ditt ”nya” liv.
1. Planera

Det kan låta tråkigt, men är planering är nödvändigt. Det är lättare att göra det man vill om man vet när och hur det ska göras. Boka in tid för träning varje dag. En kort stund är bättre än ingen stund alls. Missa inte dina träningstillfällen, du vill väl inte avboka något som får dig att må bättre.
Vill du gå ner i vikt kan det vara bra att planera vad du ska äta, skriv en inköpslista och se till att vara behagligt mätt när du handlar så minskar risken att lockas av kaloririka frestelser.

2. Börja långsamt

Har du inte tränat på länge? Börja med små, korta promenader. 20 minuter kan räcka. Känns det futtigt, tänk på att det är en bra start för att orka längre och längre. Ett vanligt nybörjarfel är att gå ut för hårt i början.
Samma sak gäller kosten, gör små förändringar som du kan hålla hellre än att börja vrålbanta och tröttna efter en vecka.

3. Få med familjen

Har man barn kan det vara svårt att hinna med att träna för egen del. Ta med barnen och gör något tillsammans. Alla kan promenera (åka vagn, cykla) mot ett gemensamt mål, gör något extra roligt tillsammans som belöning efteråt. En tur till simhallen brukar vara uppskattat i alla åldrar. Stegräknare sporrar stora som små, ha en stegtävling inom familjen och hitta på något spännande pris till vinnaren.
Alla mår bra av att äta nyttigare och du gör barnen en tjänst om de lär in sunda vanor tidigt.

4. Få med dina vänner

Vänner kan vara en stor motivation och inspiration till träning, det blir roligare om man är fler. Ta en långpromenad med bästa kompisen, då får ni också tid att prata med varandra. Boka in regelbundna träningspass tillsammans. Det är svårare att smita undan om man är fler, det är alltid någon som är motiverad när du själv har mindre lust att träna.

5. Anmäl dig till ett lopp eller en tävling

Har du svårt att bara träna för tränandets skull? Anmäl dig till ett lopp eller en tävling så får du en sporre att träna. Du får ett konkret mål och ett datum som du kan rikta in dig på. Resultaten kommer lättare om du vet vad du tränar för.
Varför inte en stegtävling med tappa.se!

6. Bara gå dit!

Gå till gymmet, löparslingan, simhallen… när du väl har kommit dit är det svårt att säga nej! Och du kommer att vara så nöjd med dig själv när du går därifrån!

7. Ät vettigt.

Se till att få i dig bra, god och näringsrik mat. Vill du gå ner i vikt, begränsa inte ditt kaloriintag för mycket, då tappar du orken att röra på dig och din ämnesomsättning kommer att sänkas.

8. Träna när du är på topp

Vi har alla våra bättre och sämre stunder, både under dagen och under veckan. Se till att träna när du är på topp och har ork. Är du morgontrött är det bättre att ta en långpromenad på kvällen än att försöka göra det på morgonen.

9. Ha kul!

Livet består av alldeles för många måsten, gör träningen till något roligt att se fram emot. Det är ju för dig själv du gör det!Sätt upp små mål på vägen, belöna dig själv när du nått dina mål. Har du råd, ta hjälp av en personlig tränare. Investera i fina funktionella träningskläder och sköna skor, köp hem träningsprylar så att du kan träna hemma om du inte hinner till gymmet.

10. Var stolt över dig själv!

Var stolt över ditt nya jag. Visa och berätta för andra att du har bestämt dig för att må bättre. Du kan bli en inspirationskälla för andra! Varmt lycka till med ditt ”nya” liv!