TappaBlogg

"Jag tror mycket på vardagsmotion"

Vi har kommit en bra bit in i Startskottet och vi på Tappa har checkat in hos Carina Gleisner Widahl som i skrivande stund ligger på första plats i topplistan över individuella steg. Även om det inte går ut på att komma först eller vem som går mest fick vi massa inspiration av Carina på hur man kan få ihop sina steg.

Är du nyfiken på hur Carina motiveras och får ihop sina steg hittar du svaren nedan.

Varför valde du att delta i en aktivitetsutmaning med Tappa?

Skolan jag jobbar på, Kevingeskolan, valde att anmäla personalen till tappa. Därför är jag med. 

Är det första gången du deltar i en aktivitetskampanj med Tappa?

Vi var också med för två år sedan i en tappa utmaning, då vandrade vi runt Island.  

Vad motiverar dig?

Jag blir motiverad att delta när jag hela tiden kan se hur jag och laget ligger till i tävlingen, och hela tiden kan följa resultaten. Och att det är en tävling där alla kan vara med och kämpa för sitt lag.

Hur är stämningen i laget, hur motiverar ni varandra?

I vårt lag pratar vi rätt mycket om hur många steg vi fått ihop under arbetsdagen och fritiden och peppar varandra.  Vi i laget jobbar i köket och en annan avdelning i skolan, ibland när de andra i vårt lag ska hämta något från oss i köket så får de betala genom att gå på stället under tiden varan hämtas 😅 

Vilka är ditt bästa tips på att klara av att ha en aktiv vardag? Vilka aktiviteter gör du för att få ihop stegen?

Jag är alltid aktiv, cyklar tex alltid till jobbet och nästan överallt jag åker. Mina barn blir sällan skjutsade, vi cyklar eller går i stället till och från aktiviteter.  

Jag tror mycket på vardagsmotion, att hoppa av bussen några hållplatser tidigare och att ta cykeln i stället för bilen, ta trappan i stället för hissen osv.  

Jag får ihop mina steg förutom cyklingen, genom styrketräning och crosstrainer på gym, promenader, och små korta 10–20 min pass av rockring, hopprep, styrketräning mm. 

Varför väljer du att sätta fokus på en aktiv vardag? Vilka fördelar känner du att du får av det?

I januari gjorde jag en mindre knäoperation, pga. av en tidigare större skada och operation. Vilket egentligen gjorde det väldigt lägligt med tappa precis nu, när jag behöver styrketräna mina ben extra mycket för att hjälpa knät bli så bra som möjligt.  

Jag har även ryggproblem, som faktiskt känns mindre nu under tappa perioden då jag styrketränat mera än vanligt.  

Tack för dina tips och fortsatt lycka till i utmaningen!

Har du något du vill dela med oss, tips, en inspirerande historia? Tveka inte att höra av dig, antingen direkt till info@tappa.se eller dela med #tappa_se