Profilen Fredrik Paulún
Även en liten förändring till det bättre gör en stor skillnad, t ex att byta ut en dålig frukost mot en bra.

Läs mer
Dagens fråga
Sover du gott på natten?


 Se resultat

Träna hemma

Cykeltävlingen

Testa din In- och Utbalans!


Visst är det bra att träna och att äta hälsosamt. Men när träningen blir till ett tvång och kosten onyttigt nyttig är det dags att se upp. Du kan ha drabbats av ortorexi.

Hälsotrenden kan leda till ortorexi
Det är trendigt att vara hälsosam och vältränad. Vi matas ständigt med budskap om vad man ska och inte ska äta, mirakelmetoder för att gå ner i vikt, fettförbrännande träning och bilder på perfekta kroppar. Det är ingen tvekan om att det är bra att röra på sig och att äta nyttig mat, men om hälsotänkandet blir en fixering har det sunda blivit osunt. I slutet av 1990-talet satte den amerikanska läkaren Steven Bratman ett namn på tillståndet – ortorexi –ordet kommer från grekiskans ortodox som betyder renlärig. Personer med ortorexi är besatta av träning och nyttig mat.

Stort mörkertal
Det är svårt att säga hur många som drabbas av ortorexi, mörkertalet är stort, många söker inte hjälp förrän det gått för långt. Man upplevs inte heller som sjuk utan imponerande vältränad och sund av sin omgivning. Men det är viktigt att bryta den onda spiralen i tid innan ortorexin övergår i mer svårbehandlad sjukdom som anorexi eller bulimi.

Varningssignaler
1. Träningen är inte längre lustfylld utan blir ett tvång, du får ångest om du inte kan träna.
2. Tankarna på träning och mat hindrar dig från att ha ett normalt liv, du isolerar dig.
3. Du kompenserar ditt ätande med att öka träningsmängden för att förbränna det du ätit.
4. Fixering vid den egna kroppsvikten.
5. Fysiska symtom som ökad vilopuls, långsammare återhämtning, störd nattsömn, minskad aptit, blir lättare sjuk och orkeslöshet.
6. Psykiska symtom till exempel irritation, oro, koncentrationssvårigheter, depression och prestationsångest.

Viktigt med vilodagar
Det är viktigt med tid för återhämtning, försök hitta balans mellan träning och vila. En till två vilodagar per vecka kan vara ett riktmärke. Känner du att du har tappat kontrollen - sök hjälp på vårdcentral eller specialistmottagning.

Källor:
Överträning – när det goda blir farligt. www.metro.se 2009-10-26
Överdriven sundhet kan leda till allvarlig sjukdom. www.dn.se 2008-08-08
www.wikipedia.se
www.netdoktor.se

boldruler Läs tidigare artiklar