Profilen Fredrik Paulún
Även en liten förändring till det bättre gör en stor skillnad, t ex att byta ut en dålig frukost mot en bra.

Läs mer
Dagens fråga
Sover du gott på natten?


 Se resultat

Träna hemma

Cykeltävlingen

Testa din In- och Utbalans!

Trampa dig till bättre hälsa!


Att cykla är ett bra sätt att komma i form. Du behöver inte passa tider till gymmet eller idrottshallen, du kan cykla när det passar dig själv bäst! Har du förmånen att kunna ta cykeln till och från jobbet är det ett perfekt sätt att få nyttig och effektiv vardagsmotion.


Cykling är mycket bra träning för personer med övervikt och för dem som har svårt att komma igång. Det är inte lika jobbigt att ta en tur på cykeln som att ta sig till gymmet. Du bestämmer själv hur fort och hur länge du ska cykla. Är du ovan, börja försiktigt och öka lite i taget. Snart kommer du märka att det går fortare och lättare. Vill du öka din kondition och förbränning behöver du trampa på lite extra för att komma upp i puls. Cyklingen gör dig starkare och mer uthållig. Dessutom blir du gladare av att cykla eftersom kroppen frigör må-bra-hormonet endorfin när du är fysiskt aktiv.

En bra cykel och rätt utrustning gör det roligare att cykla. Det är viktigt att din cykel är bekväm och anpassad efter dina behov.  Klä dig i sköna kläder efter väder och använd gärna hjälm. Bra belysning är ett måste om du cyklar i mörker. Med breda dubbdäck, rätt klädsel och reflexer går det att cykla även under vintern.


Cykla mera! Det finns många bra anledningar att cykla mer, här kommer några av dem:

1. Lättillgängligt
Du behöver inte passa tider, det är bara att sätta sig på cykeln och trampa iväg!

2. Skonsamt
Att cykla är skonsamt för leder, knän och rygg. Har du problem med att springa – pröva att cykla istället, det brukar fungera för de allra flesta.

3. Bra för hälsan
När du cyklar tränar du din kondition, muskelstyrka, koordination och balans. Du minskar risken att drabbas av vällevnadssjukdomar om du cyklar regelbundet. Dessutom blir du piggare och gladare. Vi behöver röra på oss minst 30 minuter varje dag, att cykla är en perfekt sätt att få in motion i vardagen.

4. Kaloriförbrännande
En halvtimmes cykeltur i måttligt tempo förbränner cirka 150 kcal. En halvtimmes cykling om dagen kan göra dig 5-6 kilo lättare på ett år förutsatt att du äter och rör på dig som du brukar för övrigt. Ju längre tid du cyklar och ju högre intensitet du har desto fler kalorier förbränner du.

5. Snygga ben
Cykling ger starka, snygga ben. Lår, vader och rumpa får bra träning när du cyklar. Om du dessutom står upp när du cyklar tränas även bål och armar.

6. För alla
Stora som små kan lära sig cykla. Det finns många specialcyklar till exempel trehjulingar för vuxna, liggcyklar och cykelvagnar. Tandemcykling är utmanande och kul att pröva om man vill cykla tillsammans på ett nytt sätt.

7. Billigt transportmedel
Cykel är ett billigt transportmedel och det går snabbt att ta sig fram med cykeln. Köer i rusningstrafiken går snabbt att cykla förbi. Det är mycket lättare att hitta parkering för en cykel än för en bil. Känns det motigt att börja cykla till jobbet? Börja med att cykla en dag i veckan. Passa på när det är fint väder så känns det genast roligare. Det är bra att ha lite tid för sig själv före och efter varje arbetsdag. När du cyklar till jobbet får du en bra start på dagen och kommer att vara effektivare på jobbet.  När du cyklar hem från jobbet hinner du varva ner och lämna jobbtankarna innan du kommer hem

8. Miljövänligt
Att cykla har minimal klimatpåverkan och ger inga utsläpp. Framför allt när det gäller korta sträckor minskar man utsläppen rejält genom att välja cykel i stället för bil. Dessutom är cykeln tystgående och tar liten plats.

9. Roligt och upplevelserikt
Det är roligt att cykla, du kan göra det till vad du vill, naturupplevelse, stadstur eller utmaning. Delta i ett cykellopp eller gör en cykelsemester, ta kabinbanan och cykla nedför Åreskutan…

Att cykla är inte bara ett sätt att ta sig fram utan ett sätt att vara utomhus och få härliga upplevelser från sadeln. Alla dina sinnen stimuleras av en cykeltur. Dessutom är det är lätt att stanna till om det är något som väcker ditt intresse, du blir mer flexibel av att cykla!

 


Källor:

Fortsätt trampa efter semestern – cykling en väg till förbättrad hälsa. www.svedala.lokaltidningen.se2010-08-10

Sju anledningar till att ta cykeln. www.aftonbladet.se 2010-09-10

www.cykelfrämjandet.se

www.svenskcykling.se

boldruler Läs tidigare artiklar